x

کامپوزیت چوب پلاستیک  که به اختصار (WPC) خوانده میشود را می توان در زمره مواد نو ظهوری دانست که تجارت آن در زمینه های مختلف خصوصا چوب مصالح کف سازی و کفپوش ضد آب چوبی بسیار پر رونق بوده و هر روز هم  بر کاربردهایش افزوده میشود. از جمله کاربردهای دیگر این صنعت می توان به در،پنجره، حصار و پرچین اشاره کرد. با توجه به انعطاف پذیری چوب پلاست روش های تولید و ویژگی های عملکردی محصول، انتظار گسترش تولیدات آن در بازارهای جدید می رود.

این مقاله به هدف ارائه مفاهیم مقدماتی راجع به فناوری به کار رفته در WPC و کاربردهایش برای علاقمندان به این رشته، نوشته شده است.

کامپوزیت های چوب پلاست چه هستند؟

کامپوزیت چوب پلاست ،ترکیبی  ۵٠:۵٠ از پلیمرهای ترموپلاستیک(گرمانرم) و خرده چوب است که عموما در بالای دمای ذوب پلیمرها مخلوط شده و سپس برای مصارف مختلف بر رویشان فرآیندهای مختلفی صورت میگیرد. با توجه به نوع فرآیند انتخابی، WPC ها میتوانند به شکل های متقاوتی در بیایند که همین باعث گستردگی استفاده آنها در زمینه های مختلف از جمله چارچوب در و پنجره، پنل داخلی خودروها، نرده ها، حصارها، محوطه سازی های چوبی، پوشش نما، نیمکتهای پارک، قالب ریزی و صنعت مبلمان شده است. در حقیقت WPC ها این ویژگی را دارند که به بتوانند به رنگ ها، طرح ها، اندازه ها و تقریبا هر شکلی درآیند. از رایج ترین نمونه های استفاده از چوب پلاستیک ها می توان از مصالح کف چوب که با نام های تجاری Trex , ChoiceDeck, Eon, SmartDeck و یا به اختصار با نام عمومی کامپوزیت چوب، شناخته می شوند نام برد.

مزایا:

چوب پلاست ها  یا چوب پلاستیک دارای مزایایی هستند که در اینجا به ذکر چند نمونه از آنها می پردازیم. در وهله نخست وجود قطعات چوب نه تنها باعث افزایش سختی محصول شده بلکه هزینه را نیز تا حد زیادی نسبت به استفاده از فقط پلاستیک کاهش می دهد. همچنین ویژگی های فشرده سازی (مقاومت در برابر ضربه) در اکثر چوب پلاستیک ها بالاتر از  نمونه های چوبی عمود بارگزاری شده بر دانه است. علاوه بر آن، پلاستیک موجود در این محصولات قابلیت جذب آب و یا حملات بیولوژیکی را نداشته و بنابراین هزینه های مربوط به نگه داری تا حد زیادی در مقایسه با چوب خالص کاهش می‌یابد. قابل ذکر است که چوب پلاست ها طبله نمیکندد، خرد نمیشوند و خراش هم بر نمیدارند.

ممکن است این فکر در ذهن خواننده شکل بگیرد که استفاده از منابع تجدیدپذیر چوب در کاهش تولید کربن موجود در  پلاستیک  و عدم استفاده از منابع سوخت فسیلی، می تواند کمک بیشتری به محیط زیست کند، اما باید در نظر داشت که چوب پلاستیک ها نه تنها قابل بازیافت هستند بلکه اکثر پلاستیک های استفاده شده در این محصولات نیز حاصل بازیافت پسماندهای مصرفی و صنعتی هستند. همچنین از تراشه های ناکارآمد سایر مصارف چوبی نیز می توان به عنوان ذرات چوب موجود در این محصولات استفاده کرد.

چوب پلاستیک ها تنوع بسیار زیادی از طرح، رنگ و شکل محصولات را در اختیار می گذارند، که دید مهندسی مناسب در این زمینه، می تواند باعث کاهش استفاده از مواد نیز بشود. به طور مثال: تخته های چوبی توخالی

براش وود, دکوراسیون مدرن چوبی, چوب پلاست,وود پلاستیک,چوب پلاستیک, کفپوش ضد آب،وود پلاست,دک وود,قیمت وود پلاست و کامپوزیت چوب پلاست کلماتی هستند که در عرصه دکوراسیون و معماری بسیار ترند و بورس هستند.برای مشاهده قیمت چوب پلاست کلیک کنید.

Rate this post
خرید کامپوزیت چوب پلاستیک – خرید WPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code